Let op: Als u nog geen relatie heeft met de incassant, is een telefonische machtiging alleen toegestaan als u zelf het initiatief neemt en dus zelf met de incassant belt. Heeft u al een relatie met de incassant, dan mag hij ook het initiatief nemen en met u bellen.
Afgeven van een machtiging via internet kan officieel alleen door deze uit te printen en vervolgens na ondertekening aan de incassant op te sturen. Bij elke andere werkwijze is de Internet-omgeving vaak niet beschermd en is de controle op persoonsgegevens vaak niet (goed) geregeld. Daarom kunt u voor directe betaling via internet het best voor een veilige betaalmethode kiezen, bijvoorbeeld iDeal. Dat is een online betaalmethode van de Nederlandse banken.
Als u vindt dat er ten onrechte is geïncasseerd of als u het niet eens bent met het bedrag, vraag uw bank dan het bedrag terug te boeken. Dat doet de bank zonder zich in de discussie te mengen. U moet het verzoek wel doen binnen 30 kalenderdagen. Uitzonderingen:
- Een eenmalige machtiging die u schriftelijk heeft gegeven, kunt u niet laten terugboeken. Neem in deze gevallen contact op met de leverancier. Heeft u de machtiging telefonisch gegeven, dan is terugboeking wel mogelijk. U moet het verzoek doen binnen 30 kalenderdagen.
- Een doorlopende machtiging kansspelen die u schriftelijk heeft gegeven, kunt u niet laten terugboeken. Heeft u de machtiging telefonisch gegeven, dan is terugboeking wel mogelijk. U moet het verzoek doen binnen 5 werkdagen.
# Als een bedrijf herhaaldelijk ten onrechte incasseert, vraag de bank dan om uw rekening te blokkeren tegen dat bedrijf.
# Als een afschrijving naar uw mening onterecht is (u hebt bijvoorbeeld geen machtiging afgegeven) en u heeft geen recht van terugboeking of de termijn is verstreken, dan kunt u verhaal halen tot een jaar na afschrijving van uw rekening. Stel uw bank in zo'n geval dus op de hoogte. Als de incassant bij betwisting van een incasso de machtiging niet kan overleggen, dan wordt het bedrag teruggeboekt.
dit was weer eens een bericht van be2.Er bestaat namelijk helemaal geen manier om telefonsich contcat te krijgen.Je meot toch alles per fax doen?
nu,mijn bank heeft drie emails gestuurd naar be2 om mijn ideal betaling terug te vorderen.Be2 heegt geen eens antwoord gegeven.Het AD van nov 2008,Ideal betalingen:hackers zijn in staat geweest het slotje te openen en het te dupliceren.Over de verdere inhoud hiervan kunnen wij,om veiligheidsredenen, geen informartie geven.