Afgelopen maanden heb ik SDC gebruikt. Ze bieden verschillende abonnementsvormen aan: bijvoorbeeld 1 maand, 3 maanden, een halfjaar en een jaar, waarbij de prijs per maand uiteraard telkens goedkoper wordt: EUR 30 voor 1 maand en ca 15 per maand als je een 3 of 6 maanden abonnement neemt.
Omdat ik geen ervaringen met de site had, heb ik om te beginnen een abonnement van een maand genomen.
Inmiddels zijn we 4 maanden verder en kwam ik er achter dat ze het abonnement telkens stilzwijgend verlengd hadden en hiervoor telkens het hoogste maandtarief via mijn creditcard afgeschreven hadden.
Dit vind ik persoonlijk nogal onfatsoenlijk: ik zou het normaal gevonden hebben als ze na de eerste maand een mailtje hadden gestuurd, met de vraag of je je lidmaatschap wilt verlengen en zo ja, of je dit opnieuw voor een maand wilt doen, of voor een langer periode.
Mijn ongenoegen heb ik aan hun heldpdesk kenbaar gemaakt, maar van enige klantvriendelijkheid was geen sprake. Het antwoord bevatte teksten als: "het is niet ons probleem" en "dan moet je maar beter lezen". Het 'beter lezen'-aspect is ongetwijfeld waar, want het zal in de kleine lettertjes hebben gestaan, maar dan blijf ik het alsnog erg klantonvriendelijk vinden.
Een antwoord in de trant van 'we vinden het heel vervelend voor je, maar bij het inschrijven hebben we dit expliciet benoemd, dus helaas kunnen we weinig voor betekenen' zou al van veel meer empathie getuigd hebben.
Omdat hun reactie niet bevredigend was, heb ik nog een mail gestuurd. In deze mail heb ik op een duidelijke, maar correcte wijze mijn ongenoegen geuit. Ook heb ik gezegd dat ik mijn ervaringen op fora als deze zal plaatsen. Voor SDC was dit aanleiding om mij per direct te verbannen: binnen enkele uren kreeg ik een mail dat mijn lidmaatschap per direct beeindigd was.
De laatste abonnementstermijn heb ik dus wel volledig mogen betalen, maar van de site gebruik maken kan niet meer.
Naast klantonvriendelijk moet ik dus helaas zeggen dat ook het woord 'oplichting' bij mij naar boven komt. Dat is jammer, omdat de meeste andere mensen die van de site gebruik maken een aardige indruk achter gelaten hebben. Alleen de organisatie / Helpdesk vind ik ondermaats. Helaas zijn internet organisaties zeer lastig benaderbaar en geeft dat hen het gevoel dat ze alles kunnen maken. Als dit echter de praktijk was geweest bij een kabelmaatschappij, energie bedrijf of financiele instelling, dan hadden ze binnen de kortste keren Kassa / Radar op hun stoep staan.
Dus: SDC, doe iets aan je klantvriendelijkheid! Op deze manier win je klanten voor je en zul je meer geld verdienen, dan met deze intransparante methoden.